PLAMUREN EN SCHUREN
Hoe goed een stalen casco ook wordt gebouwd, zijn de huidige wensen van een eigenaar zodanig dat in 99% van alle gevallen de stalen of aluminium huiddelen geplamuurd moeten worden. Het moet vlijm strak zijn.
Dat “strak” maken van het schip gebeurt dus door middel van plamuren.
Wij gebruiken een plamuurmengmachine om de 2 componenten – waaruit de huidige plamuur bestaat- perfect te mixen.
Het verwerken van de plamuur, gebruikmakend van deze machine, is de menging altijd 100% correct en kunnen er ook geen fouten gemaakt worden.
Prettige bijkomstigheid is, dat het mengen van het plamuur voor degene die het moet verwerken een uiterst vermoeiend werk is, wat niet ten goede komt aan het uiteindelijke werk, want dat is natuurlijk de plamuur juist aanbrengen.
De plamuur wordt in 4, soms 5 behandelingen opgezet. Steeds wordt tussen iedere handeling geschuurd en het oppervlak gezuiverd.
Ook het tussendoor primeren van kaalgeschuurd staal is een door ons niet vergeten handeling.
Door onze jarenlange ervaring hebben wij het plamuren tot een kunst ontwikkeld. Velen herkennen de door ons behandelde schepen dan ook van veraf. Of het nu een rondspant, gejocheld of multiknik jacht is, ons strak werk is een feit. Dit komt mede door het door onszelf ontwikkelde assortiment vaak huisgemaakte plamuur messen en vormen.
En natuurlijk is ook het “met de plank” naschuren is bij ons geen uitzondering, ieder schip wordt met de “plank” nagezien.
De afwerking van naden, hoeken en radiussen is de laatste afwerking van deze fase. Dit is puur handwerk, waarbij met veelal eigengemaakte gereedschappen de finishing touch wordt bepaald.
Heel erg belangrijk, want een groot gedeelte van de uitstraling wordt in deze fase van de werkzaamheden bepaald.